שגרה, איזו מילה מבלבלת! אנחנו לא באמת רוצים לחזור ולעשות שוב את מה שעשינו אתמול, ולפני החגים ובכלל…
אז כדי להיכנס לשגרה שתביא איתה הישגים חדשים והזדמנויות, אנחנו צריכים לעשות את זה באופן לא שגרתי בכלל.
כאשר חברת BIC, יצרנית העטים הכדוריים רצתה לצמוח, היא חיפשה רעיונות שחורגים ממידות וצבעי דיו חדשים. מישהו זרק את הרעיון לעבור לייצר גם מצתים. מצתים?! הרעיון נשמע בהתחלה מטורף קמעה, אבל המנהל המבריק סירב לראות את BIC כחברה של כלי כתיבה – חברה ששוכנת ב”קופסת” העטים – והבין שהצמיחה טמונה דווקא בהוספת “קופסת” המוצרים החד-פעמיים. והוא צדק. כיום מייצרת החברה מצתי BIC, מכשירי גילוח BIC ועוד.
החברה המציאה קופסה חדשה.
חדשנות אמיתית זקוקה למבנה, לניתוח מעמיק ולסיעור מוחות נועז. היא צריכה להתחיל לחשוב “בקופסאות חדשות”- תהליך שיטתי ומהפכני ליצירתיות בת-קיימא שהגו לוק דה ברבנדר ואלן עיני, מומחים לחדשנות אסטרטגית ב- BCG. את הפרדיגמה הם הציגו גם בספר בשם “חשיבה בקופסאות חדשות” (מתורגם לעברית בהוצאת מטר)
“קופסאות” הן הכינוי שמחברי השיטה נתנו למודלים ולהנחות המוקדמות שכולנו מסתמכים עליהם כדי להבין איך העולם פועל. חשוב שנלמד לזהות אותן, כי אם איננו מודעים לקופסאות שלנו, הן יכולות למנוע מאיתנו להבחין בסיכונים ובהזדמנויות.
החשיבה בקופסאות חדשות קוראת תיגר על כל מה שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים לגבי יצירתיות בעסק ובארגון והיא מציבה בפנינו אתגר אמיתי:
להפתח לבלתי צפוי, למדהים ולמפתיע גם אם ידרש נטילת סיכונים יצירתיים, להשתחרר מ”הקופסאות” הקיימות, לטפח סביבה שבה נוכל להעריך מחדש את המודלים החשיבתיים שלנו, כדי לאפשר צמיחתן של אפשרויות חדשות וכשנגיע להצלחה נצטרך להמשיך ולבצע הערכה כדי לוודא שאנחנו עדין נשאר מצליחים.
אז שתהיה לכולנו חזרה לשגרה נעימה עם חשיבה פורצת דרך, חדשנית ושיטתית ולאורך כל הדרך בהתפתחות מיטבית.
קישור להרחבה מומלצת: אתר הספר הכולל שפע מידע נוסף בנושא
https://www.bcg.com/publications/collections/thinking-new-boxes