מודל החדשנות של Doblin הוא מסגרת מקיפה שעוזרת להבין את היסודות של החדשנות באופן שיטתי. המודל נוצר באמצעות מחקר מקיף שערכה חברת הייעוץ Doblin הכולל ניתוח עומק של למעלה מ 2000 חברות מצליחות בעולם במטרה לזהות דפוסים משותפים במאמצי החדשנות שלהן.במחקר זוהו 10 מאפיינים עיקריים שחוזרים על עצמם במקרים רבים של חדשנות ושייכות ל3 קטגוריות שונות: 1. מערכת– הקטגוריה המכילה את כל הפעילות הפנימית של הארגון. 2. הצעה – קטגוריה העוסקת במה שהארגון יכול להציע ללקוחות. 3. חוויה– קטגוריה המתמקדת במשתמש, בחוויה שלו ובאינטרקציה עם המוצרים, השירותים וכל שאר ההיבטים של הארגון.
10 סוגי חדשנות
1. חדשנות במודל הרווח: חדשנות יכולה להיות באופן יצירת ההכנסות לחברה. דוגמה לכך היא חטיבת מנועי המטוסים של ג’נרל אלקטריק, שהצליחה לייצר צמיחה אדירה כששינתה את המודל העסקי ממכירת מנועים למכירת שעות מנוע. הלקוחות, חברות התעופה, שמחו “לקנות” שעות שהמטוס באוויר, ולא סתם לשלם מראש על מנוע שמחובר למטוס מבלי לדעת מתי וכמה ישתמשו בו.
2. חדשנות בשותפויות: שיתוף פעולה וקשרים הדדיים נמצאים בלבת החדשנות המוצלחת. באמצעות יצירת שותפויות אסטרטגיות, ארגונים מרחיבים את ההשפעה שלהם הדוגמה הטובה ביותר לחדשנות דרך שיתופי פעולה היא מערכת ההפעלה הפתוחה Android, חברת גוגל מפיצה אותה ללא תשלום לכל יצרני הטלפונים בעולם (מלבד אפל).
3. חדשנות במבנה: חדשנות באופן מאורגן הארגון הכולל תהליכים, תפקידים ומערכות יחסים דוגמת איקאה שיצרה חדשנות במבנה כאשר הפכה את המחסן לחנות, את הלקוחות למרכיבים ובכך את כל עולם הריהוט על ראשו.
4. חדשנות בתהליכים: ייעול ואופטימיזציה של תהליכים יכולים להניע את היעילות התפעולית ולשפר את שביעות רצון הלקוחות. באמצעות חידושים כגון ניהול רזה, Six Sigma ועוד, ארגונים יכולים להשיג פרודוקטיביות גבוהה יותר, להפחית בזבוז של זמן ומשאבים ולהאיץ את היציאה לשוק, כפי שהוכיחה זארה עם ה FAST FASHION, בו היא מעתיקה טרנדים, מוציאה אותם לשוק במהירות שיא, ומחליפה קולקציה כל שבועיים.
5. חדשנות בביצועי מוצר: שיפור התכונות הפונקציונליות והביצועים הכוללים של מוצר או שירות הינם אבן יסוד לחדשנות כמו המערכת ללמידה עצמית E-Learning שהפכה לנפוצה מאוד בשנים האחרונות ועזרה להפיץ את ההשכלה ברחבי העולם.
6. חדשנות במערכת המוצר: על ידי יצירת מערכת הכוללת מוצרים ושירותים משלימים, חברות יכולות לספק ערך מוסף ללקוח . כדוגמת חברות הצוברות מידע אודות אנשים כמו חברות כרטיסי אשראי, חברות נסיעות וכדומה המספקות מגוון הולך וגדל של שירותים המשלמים את המוצר הבסיסי שהארגון מספק.
7. חדשנות בשירות: לקוחות היום מחפשים חוויות מותאמות אישית, שיהיו גם נוחות ויוצאות דופן. חברת Uber היא דוגמא טובה לחדשנות בשירות לקוחות. אובר, זהו שירות מוניות חברתי, המציג את המחיר המשוער עוד לפני שמזמינים את הנהג, האפליקציה מחשבת את עלות הנסיעה בהתאם לזמן ולמרחק, ומבצעת גם את התשלום. חברות כאלה ונוספות, שיבשו את התעשיות המסורתיות, והגדירו מחדש את אופן הגישה, המסירה והחוויה של השירותים והכל באמצעות הנוחות של אפליקציה לנייד.
8. חדשנות בערוץ: אלו כל הערוצים שבהם הלקוחות והלקוחות הפוטנציאליים של החברה או הארגון יכולים לשמוע על החברה ועל ההיצע שלה, כמו גם על האופן שבו החברה מתקשרת ומקיימת את הקשר הזה. דוגמה לכך זה מודלים לשיווק שותפים, הפצה על ידי מובילי דעת קהל ברשתות החברתיות ועוד.
9. חדשנות במותג: חדשנות מותג עוסקת במותג של החברה, היא מוודאת שהלקוחות הפוטנציאליים שמים את המותג לפני המתחרים. לבניית אסטרטגיית מותג חזקה, צריך לקחת בחשבון את ערכי החברה, את המיצוב, היתרונות ומרכיבים רבים אחרים. בניית זהות מותג חזקה היא חיונית בשוק צפוף ומאפשרת לחברות לבדל את עצמן וליצור קשרים רגשיים מתמשכים עם לקוחותיהן. כמו זהות המותג של קוקה קולה, המתחילה בלוגו האדום המעורר ביטחון בעוד שגופן הטקסט משדר הנאה, קלילות, ועוברת דרך בקבוק המשקה המעוצב בצורה כה מבודלת שנותנת לצרכן את ההרגשה שהוא שותה משהו מיוחד, הוא לא מקבל חיקוי אלא את הדבר האמיתי. כך המותג מפתח אמינות ואמון בקרב הצרכנים.
10. חדשנות במעורבות לקוחות: בעידן של צרכנים מועצמים, מעורבות היא המפתח לבניית נאמנות והסברה. חברות תוכן רבות כמו Facebookו- YouTube אינן מייצרות אפילו שורת תוכן אחת, את מרבית התוכן מעלים לקוחותיהם המעורבים בהתנדבות מלאה.