האתר בהרצה

מחזור חיי קהילות

להקים ולנהל קהילה זהו אתגר מרתק הלוקח אותנו למסע מעניין, מופלא ומלא סיפוק. אך מנגד, הדרך להקמה ולניהול קהילה יכולה גם להיות סיזיפית ומאתגרת. מנהלי קהילות נמצאים לעיתים בפני רמות רבות של ספקות, שאלות וחששות לגבי הפעולות שעליהם לעשות. הם מרגישים כאילו הם סוחבים את כל הקהילה על גבם ושהדברים לא תמיד “עובדים” כמצופה. בתכניות השונות שניהלנו בתחום הקהילות, פגשנו עשרות מנהלי קהילות עם שאלות דומות כמו: “איך אנחנו יודעים שאנו פועלים נכון? ולמה אין מספיק היענות בקהילה?” “איך לייצר מעורבות?” “ממי לבקש עזרה וסיוע?” “איך ליצור שיתופי פעולה?” “כיצד גורמים לקהילה שלי להיות מפורסמת?” ועוד. 

בפוסט הזה, נציג את מודל “מחזור החיים של קהילות” הכולל עקרונות ושיטות עבודה הרלוונטיות במיוחד לקהילות דיגטליות אבל לא רק. את המודל חיבר ריצ’רד מילינגטון מייסד חברת FeverBee אחת החברות המובילות בעולם בתחום פיתוח קהילות. המודל, מאפשר למנהלי קהילות, להבין איפה הקהילה שלהם נמצאת על גרף מחזור החיים,  מה שיאפשר למנהלי הקהילות לאפיין את המצב ולבנות תכנית פעולה אפקטיבית לקהילות.

השלבים במחזור החיים של קהילות

מחזור החיים מורכב מארבעה שלבים עיקריים : הקמה, התמסדות (ביסוס) , בגרות והתפצלות (מיטוזה). לכל שלב מאפיינים משלו המפרידים בין שלב לשלב, רמת הגדילה וההתפתחות, רמת הפעילות ורמת תחושת הקהילתיות.
כל שלב דורש פעולות שונות של ניהול, בכל שלב מצפים להתנהגות שונה מחברי הקהילה ולכל שלב אתגרים שונים. בפוסט ננסה לסקור בקצרה כל שלב ואת תפקידיו השונים של מנהל הקהילה לאורך מחזור החיים של הקהילה. 

שלב 1: הקמה

שלב ההקמה מתחיל כאשר נוצרת אינטראקציה עם קהל היעד ומסתיים כשהקהילה משיגה מסה קריטית של צמיחה ופעילות. מסה קריטית היא מונח מהפיסיקה הגרעינית המוגדר ככמות המינימלית של חומר בקיע שמקיים תגובת שרשרת גרעינית. מונח זה הפך למשותף על ידי מדענים במדעי החברה כנקודת מפנה המשמשת לתיאור מתי פעילות חברתית כלשהי הופכת לעצמה. בעולם הקהילות, המסה הקריטית היא הנקודה בה מתחילה להמריא רמת הצמיחה והפעילות בקהילה ללא מעורבות ישירה שלכם.
המטרה של שלב ההקמה היא להשיג מסה קריטית ולשם כך, צריך לטפח קבוצה קטנה של חברים פעילים מאוד בקהילה. קבוצה זו הופכת להיות היסודות שעליהם ניתן לבנות את הקהילה. בעיקרון, כל קהילה גדולה מתחילה כקהילה קטנה. לא נוכל לפתח קהילה מצליחה לטווח ארוך, אם לא תקום קבוצה קטנה ופעילה.

בשלב זה, מייסדי הקהילה יוזמים את רוב הפעילות, לכן על מנהל הקהילה להתמקד במספר קטן יחסית של פעולות ולעשות אותם פעמים רבות.

תפקיד מנהלי קהילה בשלב ההקמה: 

  • הזמנת חברים להצטרף לקהילה- הזמנה ישירה של אנשים שמכירים היא המקור האמין ביותר לצמיחה מוקדמת בקהילות מקוונות.
  • קיום דיונים- דיונים בנושאים שהחברים מתעניינים בהם כדי לסגל להם הרגל קבוע לבקר בקהילה ולראות את התגובות למה שהם עצמם התאמצו וכתבו.
  • בניית מערכת קשרים עם החברים- השקיעו זמן בבניית קשרים טובים עם חברי הקהילה באמצעות פנייה אישית, כך תוכלו לזהות דרכים להיות לעזר עבורם וגם ללמוד ללא הפסקה על תחומי הענין שלהם, מה שיבטיח לכם זרימה קבועה של פעילות, משוב על פעילויות נוכחיות והזדמנויות לרעיונות עבור פעילויות בעתיד.

שלב 2: התמסדות 

שלב ביסוס של מחזור החיים של הקהילה המקוונת מתחיל כאשר הקהילה הגיעה למסה קריטית. זו הנקודה בה הקהילה מייצרת יותר מ-50% מהפעילות. ככל שהקהילה מתפתחת, רמת התגובות לפוסטים עולה והחברים מייצרים רמה הולכת וגוברת של צמיחה ופעילות. 

שלב הביסוס מסתיים כאשר החברים מייצרים למעלה מ-90% מהפעילות בקהילה. ישנה בד”כ כבר תחושה חזקה של קהילתיות. 

לאחר שהגענו לשלב הביסוס, תפקיד המוביל עובר בהדרגה ממשימות ברמת המיקרו המתמקדות בחברים בודדים בכל פעם, לפעילויות ברמת המאקרו (משימות המשפיעות על מספר חברים בו זמנית). עליכם להוות בסיס לפיתוח בר-קיימא של הקהילה ליזום פעילויות שמאפשרות צמיחה ומפתחות תחושת קהילה. 

תפקיד מנהלי הקהילה בשלב הביסוס:

  • כתיבת תכנים עבור הקהילה
  • ארגון פעילויות ואירועים
  • פתירת קונפליקטים ואי הבנות
  • איסוף וניתוח דאטה
  • טכניקות להעלאת מספר החברים
  • הגברת מעורבות ותחושת קהילתיות בקרב חברי הקהילה 

שלב 3: בגרות

שלב הבשלות – הבגרות של מחזור החיים בקהילה המקוונת מתחיל כאשר חברי הקהילה מייצרים 90% או יותר מהפעילות. שלב זה מסתיים כאשר יש כבר תחושה גבוהה של קהילה אבל הגדילה נעצרת. כללי הקהילה מובהקים ונאכפים אפילו באמצעות החברים עצמם ואף ניתן לזהות את החברים המובילים, האקטיביים, והפסיביים בקהילה.  

רוב הקהילות המקוונות המוכרות לנו נמצאות בשלב זה- שלב הבגרות של מחזור החיים של הקהילה המקוונת. הם מבוססים, פעילים ביותר, בעלי תחושת קהילתיות מפותחת וזוכים לתשומת לב רבה בתוך המערכת האקולוגית שלהם.

מטרת שלב הבגרות היא לשמור על רמת הפעילות הגבוהה ולהגביר את תחושת הקהילתיות בקרב החברים, כאשר תפקיד מנהלי הקהילה לשלב זה מתמקד באסטרטגיה ובמאקרו.

תפקיד מנהל הקהילה בשלב הבגרות:

  • בנייה של צוות מתנדבים מוביל
  • ייזום אירועים ופעילויות
  • מינוף תהליכים
  • אופטימיזציה של הפלטפורמה
  • מיתוג והעלאת המודעות לקהילה גם מחוץ לה, והשפעתה באקוסיסטם.
  • אופטימיזציה של המעבר בין חברים חדשים לקבועים 

המתנדבים או הצוות הנוסף שלכם אמורים לטפל בפעילויות המיקרו שבוצעו בשלבים הקודמים של מחזור החיים (כמו: פתרון סכסוכים, הסרת תוכן לא מותאם, מענה לשאלות חברים ועוד) אתם צריכים להתמקד בדברים הגדולים יותר.

שלב 4: ההתפצלות (מיטוזה)

 שלב המיטוזה של מחזור החיים של הקהילה המקוונת מתחיל כאשר הקהילה מתקיימת כמעט לחלוטין מעצמה ובמקביל מתחילה להתחלק לקבוצות משנה. השלב מתמשך ללא הגבלת זמן.
הפעילות גדלה בשלב זה בעיקר בתוך קבוצות המשנה ולכן צפויה לרדת בקבוצה הגדולה עצמה. שימו לב, לא כל הקהילות מתקדמות לשלב זה.

תפקיד מנהלי הקהילה בשלב ההתפצלות:

במהלך שלב זה במחזור החיים של הקהילה, מנהלי הקהילה מאזנים את התפקיד של שמירה על קהילה בריאה בשלב הבשלות, בד בבד עם פיתוח קבוצות המקיימות את עצמן. ייתכן שיהיה עליכם גם לעורר צמיחה זו על ידי אזכור קבוצות חדשות באמצעות תוכן/דיונים, ועל ידי אירוח אירועים ופעילויות עבור קבוצות אלה. כל אחת מתת-הקבוצות הללו צריכה להשתדל להשיג מסה קריטית בשלושת החודשים הראשונים לקיומה, זה אומר שיהיה עליכם להכשיר אנשים לנהל את הקבוצות הללו ולספק תמיכה בעת הצורך.

באיזה שלב חיים נמצאת הקהילה שלכם? מה הפעולות שאתם עושים כדי לקדם אותה?

מקווים שמודל מחזור חיי קהילה אכן, יעזור לכם למנף את מה שהקהילה שלכם יכולה להיות, ולמקסם את התועלת שהיא מביאה לארגון ולאנשים החברים בה.

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן